... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 5:49 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

ریحانه باوی، از برگزیدگان بنیاد فرهنگی البرز شد

ریحانه باوی، برگزیده جشنواره‌های خوارزمی در قرآن و معارف اسلامی، در نهایت موفق شد جایزه شصت و یکمین دوره بخش دانش‌آموزی « بنیاد البرز» را، به‌ عنوان تنها نماینده استان خوزستان، به خانه ببرد.

سیاست شرق _ ریحانه باوی، از شهرستان باوی، استان خوزستان، از جمله برگزیدگان دانش آموزی، شصت‌ویکمین سال جایزه « بنیاد فرهنگی البرز» شد.

آیین شصت‌ویکمین سال، جایزه بنیاد فرهنگی البرز در بخش دانش‌آموزی، که با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،«حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی»، رئیس‌سازمان اوقاف و امور خیریه،«رضا مراد صحرایی»، وزیر آموزش و پرورش، و «حیدر ارشدی»،مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، در هتل ارم تهران برگزار شده بود، به دانش آموزان برگزیده این بنیاد، جوایز ارزنده ای اهدا شد.

در مراسم اعطای جایزه البرز، که با پیشینه‌ای ۶۰ ساله از اندیشه و سرشت پاک مرحوم «حسینعلی البرز» نشأت گرفته است، از ۴۲ دانش‌آموز نخبه کشور قدردانی شد که از این جمع ۲۵ دانش آموز از مقطع متوسطه اول و ۱۷ دانش آموز از مقطع متوسطه دوم بودند، که مفتخر به کسب باسابقه ترین جایزه علمی کشور موسوم به «نوبل ایرانی» شدند.

در این مراسم حیدر ارشدی -مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز اظهار داشت: شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور از طریق برگزاری سالانه مراسم ملی در دو بخش نخبگان و دانش‌آموزی است. در سال جاری، مراسم جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان با هدف تجلیل از دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در نیمه اول سال برگزار شد و امروز شاهد آئین تقدیر از دانش آموزان برتر و برندگان نهایی جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی هستیم.

وی افزود: فرایند انتخاب دانش‌آموزان برتر در جایزه البرز ۱۴۰۲، بدین ترتیب بود که به دنبال انتشار فراخوان جایزه البرز و همزمان ابلاغ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان واجد شرایط از سراسر کشور، از طریق سامانه جایزه البرز به نشانی www.alborzprize.ir  ثبت نام کردند. با خاتمه فرایند ثبت نام و بارگذاری مدارک براساس شاخص‌های اعلامی و بررسی و ارزیابی مستندات دانش‌آموزان از سراسر کشور، انتخاب نهایی از میان افراد واجد شرایط در مهرماه سال جاری برگزار و براساس شاخص‌ها و حدنصاب‌های مکتسبه، دانش‌آموزان برنده جایزه البرز ۱۴۰۲ انتخاب شدند.

در این مراسم که روز دوشنبه (۱۵ آبان) برگزار شد، از ۴۲ نفر از دانش‌آموزان برتر فارغ‌التحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سراسر کشور تقدیر شد. همچنین، رقم نقدی جایزه البرز ۱۴۰۲ دانش‌آموزی، نزدیک به دو میلیارد تومان تعیین شده که در بخش مقطع متوسطه اول هر نفر ۳۰ میلیون تومان و در بخش مقطع متوسطه دوم هر نفر ۴۵ میلیون تومان به همراه گواهی جایزه البرز به دانش‌آموزان منتخب اعطا شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ادامه اظهار کرد: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره واقف نیک‌سرشت زنده‌یاد حسینعلی البرز که با نیتی شریف، این بنیاد را بنیان نهاد، از همه حضار و میهمانان، به‌ویژه نماینده، ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، وزیر محترم آموزش و پرورش، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی دستگاه‌های همکار در جایزه البرز ۱۴۰۲ دانش‌آموزی شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان و رسانه ملی تقدیر و تشکر می‌کنم.

دبیرکل جایزه البرز بیان کرد: حضور اساتید و چهره‌های ماندگار علمی حاضر در جلسه و اولیا و دانش‌آموزان را نیز که مایه فخر و مباهات میهن اسلامی‌مان هستند، ارج می‌نهم و با ذکر جملاتی از واقف خوش فکر عرصه وقف علمی، زنده‌یاد البرز، عرایضم را به پایان میرسانم. “من با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز در حال حاضر دارای صد‌ها فرزند با استعداد هستم که چشم و چراغ آینده این کشور خواهند بود. من تصمیم گرفتم ثروتم را به جای آنکه در اختیار بازماندگان خویش قرار دهم، تماماً در اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می‌دانم، قرار دهم تا به نحو شایسته‌تری به مصرف برسد. اکنون ثروت من، مال نابغه‌های ایران است.”

ارشدی اظهار کرد: امید که آرمان‌های حسینعلی البرز همچنان دنبال شود و آنان که از طریق بنیاد فرهنگی البرز، به درجات بهتری از علم می‌رسند و راه برایشان هموار می‌سود، دنباله‌روی او در این راه هم باشند. نامش جاودانه، یادش گرامی، وقفش مانا و اندیشه‌اش مسری.

ریحانه باوی از برگزیدگان بنیاد البرز

ریحانه باوی، برگزیده جشنواره‌های خوارزمی در قرآن و معارف اسلامی و بازارچه و کد‌نویسی؛ برگزیده مسابقات برنامه‌نویسی با زبان پایتون؛ برگزیده جشنواره پژوهش سراها با محوریت کد نویسی و زیست‌فناوری، برگزیده جشنواره فردا در وبلاگ نویسی؛ در نهایت موفق شد جایزه شصت و یکمین دوره بخش دانش‌آموزی « بنیاد البرز» را، به‌ عنوان تنها نماینده استان خوزستان، به خانه ببرد.

ریحانه فرزند آقای «عبدالکریم باوی»، از معلمان نجیب، صادق و پرکار آموزش‌وپرورش شهرستان باوی و سرکار خانم «رحیمه عامری فلیحی»، معلم مقطع ابتدایی، که هر دو از بهترین معلمان ملاثانی هستند.

دکتر لفته منصوری، جامعه شناس، در این خصوص می گوید: خانواده‌های ایرانی علیرغم همه‌ی چالش‌ها، مشکلات، سختی‌ها و گرفتاری‌های خود، یکی از اولویت‌های مهم و با ارزش خود را تربیت و پیشرفت فرزندان خویش قرار داده اند.

وی افزود: شنیده یا دیده‌اید خانواده‌ای برای تحصیل پسر یا دختر خود در استانی دیگر، از سرزمین آبا و اجدادی، جلای وطن کرده و در استانی دیگر مسکن و مأوا گزیده و بعد از ازدواج فرزندشان، همان‌جا ماندگار شده‌اند؟! شنیده‌اید یا بر شما گذشته که چه هزینه‌های جبرانیِ هنگفتی بابت تحصیلات فرزندانتان به خاطر کمبودهای نظام رسمی آموزش‌وپرورش به جیب موسسه‌های آموزشی آزاد اعم از راست‌کردار و تبهکار واریز کرده‌اید؟! دیده‌اید مادرانی که یک‌عمر به دنبال فرزندان خود بر درِ مهدکودک‌ها، مدارس و آموزشکده‌ها ایستاده‌اند و در مقطعی از عمر خویش، تسبیح به دست و دعاگویان در کنار نرده‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی؛ منتظر پایان آزمون کنکور، چه آرزوها که برای فرزندان دلبند خود کرده‌اند؟!

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در ادامه گفت: اما این کشور، گوهر یاب و قدرشناس و نخبه پرور هم هست.«حسین‌علی البرز»، یکی از این‌ها است.حسین‌علی البرز، بنیان‌گذار بنیاد فرهنگی البرز و جایزه البرز؛ ریحانه‌های این سرزمین را می‌پویند و عطر آن‌ها را در جهان می‌پراکنند. او نمرده است. او می‌گوید: «نه میراث از پدرم بود و نه تجارت نامشروع می‌نمودم و نه صاحب‌مقام و مملکتی بودم که دست‌درازی به بیت‌المال ملت بنمایم؛ و نه وابستگی و قرابتی با هزار فامیل داشتم که از قِبَل آن، سرمایه‌ای بیندوزم. آنچه که از ملت به دست آورده بودم، سرانجام به طریقی به ملت بازگردانیده‌ام.»

به گزارش سیاست شرق، «جایزه البرز»، باسابقه‌ترین جایزه علمی ایران با بیش از نیم‌قرن پیشینه پرافتخار و باشکوه؛ تنها جایزه علمی در چارچوب سنت حسنه وقف و مروج علم و علم‌آموزی در همه سنین و شئون؛ دارای استقلال هویتی و عدم هرگونه وابستگی مادی به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تنها جایزه غیردولتی؛ بدون اتکا به حمایت مالی دولت و تحمیل هزینه‌بر شرکت‌کنندگان؛ جایزه‌ای در تراز جوایز علمی معتبر جهان، بر اساس چشم‌انداز ترسیمی از سوی مرحوم حسینعلی البرز؛ تنها جایزه علمی فراگیر که از نوباوگان نخبه تا دانشمندان برتر کشور را موردتقدیر قرار می‌دهد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »