... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 8:09 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

پایان نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در عربستان درخصوص غزه

در پایان نشست، از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته شد تا «جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را که اسرائیل مرتکب می‌شود» در سرزمین‌های فلسطینی بررسی کند.

سیاست شرق _ سران و روسای کشورهای مسلمان و عربی، روز شنبه در عربستان سعودی، خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه شدند و توجیه اسرائیل در مورد اقدامات خود علیه فلسطینیان را به عنوان دفاع از خود رد کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس بیانیه پایانی، نشست فوق‌العاده مشترک سران اسلامی و عربی در ریاض، از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا «جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را که اسرائیل مرتکب می‌شود» در سرزمین‌های فلسطینی بررسی کند.

عربستان سعودی به عنوان رییس دوره ای سازمان همکاری اسلامی، با درخواست ایران و سایر کشورهای عضو، این نشست را تدارک دید.

ده‌ها تن از سران و روسای کشورها، از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه؛ جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی؛ شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر؛ عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر؛ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در این نشست مهم، شرکت کردند.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان گفت: ” ما ضمن رد قاطعانه این جنگ وحشیانه علیه برادران ما در فلسطین”، آن را محکوم می کنیم.

وی در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: ما با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم که شکست شورای امنیت و جامعه بین المللی را در پایان دادن به نقض آشکار قوانین بین المللی توسط اسرائیل ثابت می کند.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین نیز گفت فلسطینی‌ها با «جنگ نسل‌کشی» روبرو هستند و از آمریکا خواست به «تجاوزات اسرائیل» پایان دهد.

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران، ضمن حمایت از مبارزان فلسطینی و ارائه راهکار هایی برای پایان دادن به این مناقشه، از کشورهای اسلامی خواست تا تحریم‌های نفتی و کالایی را علیه اسرائیل اعمال کنند.

رئیسی در سخنرانی خود گفت: “راهی جز مقاومت در برابر اسرائیل نیست. ما دست حماس را برای مقاومتش در برابر اسرائیل می بوسیم.”

پس از حملات مبارزان فلسطینی (حماس) در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کردند، که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر شد، خاورمیانه دچار بحران شده است.
از آن زمان، اسرائیل حملات خود به غزه را تشدید کرده است، جایی که به گفته مقامات فلسطینی، تا روز جمعه ۱۱۰۷۸ نفر کشته شدند که ۴۰ درصد آنها کودک بودند.

رویکردها متفاوت است

از سویی دیگر، مقامات فلسطینی اعلام کردند که درگیری ها از شب تا شنبه در نزدیکی بیمارستان های شلوغ شهر غزه تشدید شد .

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، یک نوزاد در یک دستگاه نگهداری آن، در بزرگترین بیمارستان غزه پس از قطع برق جان خود را از دست داد و یک بیمار تحت مراقبت های ویژه بر اثر شلیک گلوله اسرائیل کشته شد.

این جنگ ائتلاف‌های سنتی خاورمیانه را به هم ریخته است زیرا ریاض با ایران تعامل نزدیک‌تری در پیش گرفته است، فشارهای آمریکا برای محکوم کردن حماس را رد کرده و برنامه‌های خود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرده است .

سفر سید ابراهیم رئیسی به عربستان سعودی، اولین سفر یک رئیس دولت ایران در بیش از یک دهه گذشته است. تهران و ریاض به طور رسمی، بر اساس توافقی که با میانجی‌گری چین در ماه مارس انجام شد پایان دادند.

اردوغان خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی صلح برای یافتن راه حلی دائمی برای درگیری بین اسرائیل و فلسطین شد.

اردوغان در این نشست گفت: آنچه ما در غزه نیاز داریم توقف چند ساعته نیست، بلکه به یک آتش بس دائمی نیاز داریم.

امیر قطر گفت کشورش که چندین رهبر حماس در آن مستقر هستند، به دنبال میانجی گری برای آزادی گروگان های اسرائیلی است و امیدوار است که به زودی آتش بس بشردوستانه حاصل شود.

او گفت: تا کی جامعه بین‌الملل به گونه‌ای رفتار خواهد کرد که گویی اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی است؟ 

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد، گفت: “بیمارستان اندونزی در شمال غزه همچنان هدف حملات اسرائیل است و سوخت آن تمام شده است.”

وی با بیان اینکه باید راهی برای توقف فوری آتش‌بس توسط اسرائیل اندیشیده شود، افزود: سازمان همکاری اسلامی باید از همه جبهه‌ها برای پاسخگویی اسرائیل در قبال جنایات انسانی که مرتکب شده است استفاده کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «در مورد آینده غزه نمی‌توان گفت‌وگویی جز «مذاکره درباره آتش‌بس فوری» انجام داد.

ولیعهد عربستان، در این نشست همچنین خواستار پایان محاصره غزه، دسترسی به کمک های بشردوستانه و توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شد.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد قرار بود پادشاهی سعودی میزبان دو نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در روزهای شنبه و یکشنبه باشد، اما به دلیل وضعیت فوق‌العاده غزه تصمیم به برگزاری نشست مشترک گرفت.

حماس از نشست سران خواسته بود تا “تصمیم تاریخی و قاطع” اتخاذ کند و برای توقف فوری تجاوزات صهیونیستی اقدام کند.

دو مقام آگاه به رویترز گفتند برخی از کشورهای عربی به رهبری الجزایر، خواستار قطع کامل روابط دیپلماتیک با اسرائیل شدند.کشورهایی چون مصر، بحرین، امارات متحده عربی، اردن و مراکش، بطور رسمی با اسراییل، روابط دیپلماتیک دارند.

آنها گفتند که سایر کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده اند، عقب نشینی کردند و بر لزوم باز نگه داشتن کانال ها با دولت نتانیاهو تأکید کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »