... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - 8:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

توافق ارمنستان و آذربایجان بر سر اصول اساسی صلح

این توافق با میانجی‌گری شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و همچنین در پی دیدارهایش با رئیس جمهور آذربایجان به دست آمده است.

سیاست شرق _ نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز شنبه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان‌ماه) اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان پس از چند دور مذاکره، سرانجام توانسته‌اند بر سر اصول اساسی یک معاهده صلح به توافق برسند، اما این دو کشور “هنوز به زبان دیپلماتیک متفاوتی با یکدیگر صحبت می‌کنند.”

به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه دو کشور برای دستیابی به یک معاهده صلح، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌اند در عین حال افزود که ایروان و باکو همچنان در تلاش برای توافق درباره برخی از مسائل هستند.

نیکول پاشینیان تصریح کرد: «ما هم اخبار خوبی از دستیابی به توافق برای صلح داریم و هم اخبار بد؛ بخش خوب قضیه این است که بر سر اصول اساسی صلح به توافق رسیده‌ایم و خبر بد این است که ما هنوز با زبان‌های دیپلماتیک متفاوتی با همدیگر سخن می‌گوییم.»

به گفته او، این توافق با میانجی‌گری شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و همچنین در پی دیدارهایش با رئیس جمهور آذربایجان به دست آمده است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تا کنون چند دور با حضور شارل میشل با یکدیگر در خصوص پایان دادن به درگیری میان دو کشور مذاکره کرده‌اند.

نیکول پاشینیان همچنین افزود ارمنستان پیشنهاد مبادله تمامی اسرای میان دو کشور را ارائه داده است.

در آخرین دور از درگیری نظامی میان دو کشور، در روز ۱۹ سپتامبر سال جاری، ارتش جمهوری آذربایجان عملیاتی برق‌آسا را برای تسخیر منطقه قره‌باغ کوهستانی آغاز کرد.

پس از فروپاشی شوروی، ارتش ارمنستان این منطقه را که به لحاظ حقوق بین‌الملل جزو خاک جمهوری آذربایجان محسوب می‌شد، اشغال کرد.

در جریان جنگی که سال ۱۹۹۲ بر سر قره‌باغ بین دو کشور همسایه درگرفت و دو سال ادامه یافت حدود ۳۰ هزار نفر کشته و صدها هزار نفر آواره شدند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان اگرچه سال ۱۹۹۴ و بعد از آن، در سال ۲۰۲۰ بر سر برقراری آتش‌بس به توافق رسیدند اما این آتش‌بس در سال‌های گذشته بارها نقض شده است.

در پی آخرین دور از درگیری‌های نظامی میان دو کشور در سپتامبر گذشته، بیش از ١٢٠ هزار نفر از ساکنان ارمنی قرەبا‌غ کوهستانی، از ترس تنش‌های قومی خانە و کاشانه خود را ترک و به ارمنستان پناه‌ بردند.

 مناقشه بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ به دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گردد.

مقام‌های ارمنستان و آذربایجان در روزهای اخیر از تمایل خود برای امضای یک قرارداد صلح با هدف پایان دادن به درگیری‌ها میان این دو کشور خبر داده بودند.

ارمنستان و آذربایجان در دهه‌های گذشته بارها بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند، با یکدیگر وارد درگیری شده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »