... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ دی ۱۴۰۲ - 8:44 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بولیوی: از پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل، به دلیل ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه، حمایت می کنیم

بولیوی به همراه آفریقای جنوبی، بنگلادش، کومور و جیبوتی، اسرائیل را برای تحقیقات در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در نوامبر، به دلیل جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین معرفی کرده بودند.

سیاست شرق _ بولیوی به دلیل سه ماه بمباران بی امان اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۲۲۰۰۰ غیرنظامی و تخریب گسترده در نوار محاصره شده غزه شد، پس از قطع روابط دیپلماتیک با تل آویو، حمایت خود را از پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) به دلیل ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه اعلام کرد.

به نقل از «میدل ایست مانیتور»، وزارت خارجه بولیوی در بیانیه ای اعلام کرد که به عنوان امضاکننده کنوانسیون نسل کشی و «متعهد به صلح و عدالت»، به این پرونده پیوست.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: بولیوی برای اقدام جمهوری آفریقای جنوبی که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ علیه دولت اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) در رابطه با نقض تعهدات اسرائیل تحت کنوانسیون نسل کشی با فلسطینی ها اقدام قانونی کرد، ارزش قائل است.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه بولیوی آمده است: گامی که آفریقای جنوبی برداشته است، گامی تاریخی در دفاع از مردم فلسطین توصیف کرد.

 در ادامه اضافه شده است که با توجه به تعداد جان باختگان از ۷ اکتبر، تمام جامعه بین المللی باید از این اقدام حمایت کنند، اگر به احترام به زندگی اعتقاد دارند.

بولیوی به همراه آفریقای جنوبی، بنگلادش، کومور و جیبوتی، اسرائیل را برای تحقیقات در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در نوامبر، به دلیل جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین معرفی کرده بودند.

دادگاه بین‌المللی دادگستری قرار است پنج‌شنبه و جمعه در مورد پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده و اسرائیل را به نسل‌کشی در جنگ غزه متهم کرده و به دنبال تعلیق اضطراری عملیات نظامی خود است، برگزار کند.

پس از حملات مرگبار اسرائیل در غزه پس از حمله ۷ اکتبر مبارزان فلسطینی ، بولیوی اولین کشوری در آمریکای لاتین بود که روابط خود را با دولت اشغال کاهش داد.

فردی مامانی ، معاون وزیر امور خارجه ، توضیح داد: “دلایل قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل، بر سر حملات تهاجمی نظامی اسرائیل علیه مردم در نوار غزه است.”

وی گفت: “ما خواستار پایان حملات در نوار غزه هستیم که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی و جابجایی اجباری و همچنین جلوگیری از رسیدن غذا ، آب و سایر عناصر اساسی برای زندگی آنها شد.”  

مامانی افزود:” اسرائیل از طریق این نوع رفتار با غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه، قوانین بین المللی را نقض می کند.”

لوئیس آلبرتو آرکو ، رئیس جمهور بولیوی گفت: از جامعه جهانی خواست تا به اشغال فلسطین توسط اسرائیل پایان دهند ، و به مردم فلسطین اجازه دهند كه حق خود را برای تعیین سرنوشت در یك کشور آزاد و مستقل در مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ با بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت خود اعمال كنند.

رئیس جمهور بولیوی افزود: ” سازمان ملل متحد قوی ، مطابق با اصولی که آن را ایجاد کرده است ، متعهد به صلح و رفع بحران های فعلی بدون تطبیق خود با هر قدرت هژمونیک است.”

موضع بولیوی

تصمیم بولیوی برای قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل اولین بار در تاریخ این کشور نیست. در زمان رئیس جمهوری ، اوو مورالس ، بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل در سال ۲۰۰۹ قطع کرده و به اقدامات اسرائیل در غزه اعتراض کرد. با این حال، رئیس جمهور موقت جناح راست ، ژانین آنز ، این روابط در سال ۲۰۲۰ دوباره برقرار شد. اقدام اخیر بولیوی با رئیس جمهوری لوئیس آرکس به موضع قبلی خود در مورد اقدامات اسرائیل در غزه باز می گردد و این نشان می دهد که جناح چپ بولیوی، از آرمان ملت فلسطین در رفع اشغالگری اسراییل حمایت می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »