... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ دی ۱۴۰۲ - 0:19 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

قطعنامه نمادین پارلمان اروپا درباره آتش بس در غزه

آنچه که در این قطعنامه مشهود است، همراهی پارلمان اروپا با خواسته های اسراییل است که «همه گروگان‌ها "فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و گروه حماس از غزه برچیده شود."»

سیاست شرق _ قانونگذاران اروپایی، روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را درباره آتش بس در غزه تصویب کردند، که جنبه نمادین دارد.

به نقل از یورونیوز، قطعنامه پارلمان اروپا، خواستار آتش‌بس دائمی در جنگ اسرائیل علیه حماس شده است، مشروط بر اینکه گروه فلسطینی حماس از غزه برچیده و همه گروگان‌هایی که در اختیار دارد، آزاد شوند.

این قطعنامه که غیرالزام آور و به شدت نمادین است، با ۳۱۲ رای موافق، ۱۳۱ رای مخالف و ۷۲ رای ممتنع به تصویب رسید. این اولین باری بود که پارلمان اروپا خواستار آتش‌بس شد، پس از آنکه قانون‌گذاران در ماه اکتبر(مهر ماه) با درخواست «مکث بشردوستانه» موافقت کردند.

هرچند این قطعنامه نمادین بود، با این حال موجب درگیری و اختلاف در کشورهای عضو و گروه‌های سیاسی در پارلمان بود و دستیابی به اجماع در مورد متن قطعنامه کار آسانی نبود.

آنچه که در این قطعنامه مشهود است، همراهی پارلمان اروپا با خواسته های اسراییل است که «همه گروگان‌ها “فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و گروه حماس از غزه برچیده شود.”»

اما از سویی دیگر، قانونگذاران اروپایی همچنین “نگرانی عمیق خود را از وضعیت وخیم و به سرعت رو به وخامت انسانی در نوار غزه” ابراز کردند و خواستار احیای “راه حل دو دولتی” بین اسرائیل و فلسطینی‌ها و پایان اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل شدند.

پس از حملات حماس به نیروهای اسرائیلی در ۷ اکتبر(۱۵ مهر)، مبارزان فلسطینی در مواجهه با یکی از مرگبارترین حملات نظامی در تاریخ معاصر خود، همچنان در سراسر غزه مقاومت می کنند. بیش از ۲۴۴۰۰ فلسطینی کشته و نزدیک به ۶۰۰۰۰ دیگر زخمی یا مفقود شده اند. حدود ۸۵ درصد از ۲.۳ میلیون نفر از مناطق باریک ساحلی خانه های خود را ترک کرده اند و سازمان ملل می گوید که یک چهارم جمعیت این کشور در معرض گرسنگی و مرگ قرار دارند.

پارلمان اروپا همچنین، از اقدامات دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت و بر اهمیت مطرح کردن ابتکارعمل اروپایی جدید در راستای از سرگیری روند سیاسی تاکید کرد.

این پارلمان همچنین نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین در کرانه‌باختری هشدار داد.

پارلمان اروپا نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در کوچ اجباری مردم فلسطین ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »