... امروز: چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - 3:08 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

صادق زیبا کلام: ممنوع التدریس شدم!

زیباکلام: مسئولین دانشکده اطلاع دادند که حراست دانشگاه به آنها اعلام کرده که من حق تدریس ندارم و کلاسم را به استاد دیگری داده اند.

سیاست شرق _ صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، از ممنوع‌التدریس شدن خود توسط حراست دانشگاه خبر داد.

به نقل از اعتمادآنلاین، زیباکلام درباره خبر ممنوع‌التدریسی خود گفت: چند روز قبل آقای احمدی رئیس گروه، به من اطلاع داد اجازه تدریس ندارم.

زیباکلام همچنین توضیح داد که این ترم تدریس درس تحولات عصر پهلوی به او محول شده بوده و حدود ۴۰ دانشجو هم این درس را برداشته بودند، اما با اعلام ممنوع‌التدریسی‌اش تدریس این درس به استاد دیگری واگذار شده است.من برای اطمینان پیدا کردن از این موضوع از آموزش دانشکده هم پرسیدم و آن‌ها هم این موضوع را تایید کرده‌اند.

بنا به همین گزارش، زیباکلام همچنین درباره دلیل ممنوع‌التدریسی خود و اینکه آیا این خواسته از طرف دانشگاه بوده است، عنوان کرد: خیر از طرف دانشگاه نبوده. من اطلاع دارم که آقای ابراهیم متقی، رئیس دانشکده و آقای احمدی مدیرگروه به شدت با این اتفاق مخالف بوده‌اند. اما وقتی حراست دانشگاه چنین تصمیمی گرفته است دیگر جای، چون و چرا ندارد.

طبق درخواست حراست دانشگاه تهران ممنوع‌التدریس شدم

پاسخی درباره چرایی این ممنوعیت نداده‌اند

صادق زیبا کلام در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ممنوع التدریس شدنش در دانشگاه تهران گفت: سال ۹۷ از دانشگاه علوم تحقیقات اخراج شدم، البته به صورت پاره وقت آن زمان در دانشگاه تهران بودم که بازنشسته شدم، منتها گروه حقوق و علوم سیاسی تقاضای استاد ممتازی را برای من درخواست داد و پرونده هم تشکیل شد اما امروز با گذشت ۴ سال هنوز تصمیمی برای این مساله گرفته نشده است و مشخص نیست بالاخره چه پاسخی می‌خواهند به درخواست دانشکده حقوق و علوم سیاسی بدهند.

زیباکلام در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با حراست دانشگاه تهران درخصوص ممنوع التدریس شدنش گفت‌وگویی داشته است یا خیر، بیان کرد: یکی دو بار به حراست دانشگاه رفتم که مسئول حراست تشریف نداشتند و نتوانستم پاسخی درباره ممنوع التدریس بودنم، دریافت کنم.

صادق زیباکلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از جمله شخصیت های سیاسی با گرایش اصلاح‌طلبی است که روز یکشنبه در نشست اساتید دانشگاه تهران، در خصوص مسائل و ناآرامی های اخیر کشور، حضور داشت .(بیشتر بخوانید)

کتاب‌های صادق زیبا کلام

صادق زیبا کلام کتاب‌های مختلفی در زمینه سیاست، تاریخ‌ و علوم اجتماعی تالیف کرده است. زیبا کلام در آثار خود به شرح و تفسیر دیدگاه خود می‌پردازد و موضع خود را به طور مفصل توضیح می‌دهد . از آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

  • ما چگونه ما شدیم؟ ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران
  • غرب چگونه غرب شد
  • از دموکراسی تا مردم‌سالاری دینی
  • نگرشی بر فلسفه سیاسی شریعتی و زمانه او
  • سنت و مدرنیته
  •  هاشمی بدون روتوش
  • جامعه شناسی به زبان ساده

کتاب شناخته شده‌ی «ما چگونه ما شدیم؟» حاصل تحقیقات‌ زیباکلام در انگلیس و نگارش تز دکترایش است. او در رابطه با چاپ این کتاب گفته است: «در بررسی ایران عصر قاجار در قرن نوزدهم بود که شکل و شمایل پرسشی که زمینه‌ساز نگارش ما چگونه، ما شدیم گردید به تدریج در ذهنم شکل گرفت.»

صادق زیبا کلام در کنار تدریس در دانشگاه تهران، در دانشگاه آزاد نیز مشغول به کار بود اما پس از تغییر رئیس دانشگاه آزاد، او به یکباره و بدون اطلاع قبلی در سال ۱۳۹۶ از دانشگاه اخراج شد. فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد فعالیت او را به دلیل استخدام در دو دانشگاه غیرقانونی اعلام کرده است. او پس از مدتی از دانشگاه تهران نیز بازنشسته شد. اگر چه خود این بازنشستگی را اجباری خوانده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »