... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - 1:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چین، به جنگ تراشه‌ها و نیمه رساناها توسط آمریکا و اروپا، واکنش نشان داد

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که گالیوم و ژرمانیوم از اول آگوست تحت کنترل‌های صادراتی قرار می‌گیرند تا از امنیت و منافع ملی چین محافظت کنند.

سیاست شرق _ پکن در اقدامی تلافی جویانه و آشکار، پس از اینکه ایالات متحده و اروپا صادرات تراشه به چین را محدود کردند ، بر صادرات دو عنصر کمیاب و ضروری برای تولید نیمه رسانا ها ، کنترل بیشتری اعمال خواهد کرد.

به نقل از «CNN»، وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که گالیوم و ژرمانیوم، از اول آگوست تحت کنترل‌های صادراتی قرار می‌گیرند تا از امنیت و منافع ملی چین محافظت کنند.

در این بیانیه آمده است که صادرکنندگان این مواد خام باید برای ارسال آنها به خارج از کشور «مجوز ویژه ای از دولت» درخواست کنند.

به نقل از بلومبرگ، چنین اقدامی، احتمالا هزینه‌های تولیدکنندگان سخت افزار را افزایش داده و تنش‌های ژئوپلیتیکی را در رقابت برای توسعه فناوری رایانشی پیشرفته، تشدید می‌کند.

چین بزرگترین تولید کننده ۲۰ ماده خام اساسی از جمله گالیم و ژرمانیوم است. همچنین در تولید پالایشی و فرآوری هم، در جایگاه برتر قرار دارد. این دو فلز در طیف گسترده‌ای از محصولات مانند پنل‌های خورشیدی، لیزر، عینک دید در شب و تراشه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شوند.

بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی چین، اگر صادرکنندگان این دو فلز می‌خواهند به ارسال آنها به خارج از کشور ادامه دهند، باید برای دریافت مجوز از وزارت بازرگانی اقدام کنند. این شرکت‌ها ملزم هستند جزئیات خریداران خارجی و درخواست‌های آنها را گزارش کنند و در صورت لزوم، ممکن است بررسی درخواست آنها به شورای دولتی ارسال شود.

این اقدام جدیدترین تحول در نبرد جهانی برای کنترل فناوری‌های حیاتی برای توانمندی‌های صنعتی و نظامی است و می‌تواند به عنوان تشدید روابط میان چین و رقبای استراتژیک مانند آمریکا دیده شود.

سرمقاله روز دوشنبه در یک روزنامه دولتی برجسته چاینا دیلی اشاره کرد که سیاست جدید پکن انتقام اقدامات مشابه واشنگتن و متحدانش است

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، چین تا حد زیادی بزرگترین تولید کننده گالیوم در جهان و تولید کننده و صادرکننده جهانی ژرمانیوم است.

این اقدام آخرین پیشرفت در نبرد جهانی برای کنترل فناوری ساخت تراشه است که برای همه چیز از تلفن‌های هوشمند و ماشین‌های خودران گرفته تا محاسبات پیشرفته و ساخت سلاح حیاتی است.

منتقدان این تصمیم از دولت آمریکا می پرسند که چرا بزرگترین معادن ژرمانیوم جهان را در اختیار دارد اما به ندرت از آنها بهره برداری می کند. 

اعلام چین در مورد محدودیت های جدید صادرات در آستانه سفر جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده به پکن از ۶ ژوئیه تا ۹ ژوئیه است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری، یلن  مقامات ارشد حزب کمونیست دیدار خواهد کرد.

به نقل از رویترز، کشورهای هلند، ژاپن و ایالات متحده، محدودیت حالی را برای صادرات مواد حساس به چین، در نظر گرفته اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »