... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 11:14 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
کپی شد!
0

عملیات “طوفان الاقصی” و مواضع کشورهای عربی

قطر: اسرائیل، به تنهایی مسئول تشدید تنش‌های کنونی به دلیل تداوم نقض حقوق مردم فلسطین است که آخرین آن، حملات مکرر به مسجد الاقصی تحت حمایت پلیس اسرائیل است.

سیاست شرق _ واکنش‌ کشورهای عربی در خصوص درگیری نظامی در غزه ، بین جنبش مقاومت اسلامی ( حماس ) و نیروهای اشغالگر اسرائیلی، که از سحرگاه روز شنبه و تحت عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

به نقل از خبرگزاری الجزیره، بیانیه های از سوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی، امارات، قطر، سلطان نشین عمان، کویت، مصر، اردن، عراق، سوریه و الجزایر، علاوه بر اتحادیه کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس صادر شد.

مهمترین این بیانیه ها به شرح زیر است:

  • مصر

در بیانیه وزارت خارجه مصر، نسبت به عواقب «تشدید» هشدار داد و خواستار خویشتنداری شد و از جامعه بین‌المللی خواست که «اسرائیل را ترغیب کند تا حملات علیه مردم فلسطین را متوقف کند».

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که سامح شکری وزیر این کشور «برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی با مقامات بین‌المللی تماس گرفته است».

  • اردن

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم توقف تشدید تنش خطرناک در غزه و اطراف آن، نسبت به پیامدهای خطرناک آن که تهدیدی برای تشدید بیشتر اوضاع است، هشدار داد.

این وزارتخانه نسبت به «عواقب این تشدید بر همه تلاش‌ها برای دستیابی به آرامش همه‌جانبه» هشدار داد و بر «ضرورت خویشتن‌داری، حفاظت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه» تأکید کرد.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن همچنین “تماس های فشرده ای با همتایان منطقه ای و بین المللی خود برای بحث در مورد اقدامات بین المللی فوری و موثر برای توقف تشدید در همه اشکال آن، و حفاظت از منطقه از پیامدهای پیچیده جدید خشونت” داشت.

  • حزب الله لبنان

حزب الله لبنان نیز به نوبه خود این “عملیات بزرگ و قهرمانانه” را به حماس تبریک گفت.

حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات بزرگ و قهرمانانه که با پیروزی همراه شده است را، به ملت مقاوم فلسطین و مجاهدان فلسطینی به ویژه برادران عزیز در گردان‌های القسام و جنبش مقاومت اسلامی حماس تبریک می‌گوید. حمایت الهی و نوید پیروزی نهایی و همه جانبه است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: این عملیات پیروزمندانه پاسخی قاطع به جنایات مستمر اشغالگران و تداوم تجاوز به مقدسات، شرف و حیثیت است.

حزب الله تاکید کرد که رهبری مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک با تحولات مهم در عرصه فلسطین همگام است و با علاقه فراوان اوضاع میدانی را دنبال می کند.

  • عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پادشاهی از نزدیک تحولات وضعیت بی‌سابقه بین تعدادی از جناح‌های فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیل را دنبال می‌کند که منجر به وقوع خشونت‌ها در برخی از جبهه‌ها در آنجا شده است. ”

عربستان سعودی خواستار «توقف فوری تنش‌ها بین دو طرف، حفاظت از غیرنظامیان و اعمال خویشتنداری» شد و «از جامعه بین‌الملل می‌خواهد که فرآیند صلح معتبری را فعال کند که به راه‌حل دو کشور منتهی شود». “

  • قطر

وزارت امور خارجه قطر با ابراز “نگرانی عمیق خود از تحولات اوضاع در نوار غزه” از “همه طرف‌ها خواست تا تشدید تنش را متوقف کنند و حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند.”

وزارت خارجه قطر «اسرائیل را به تنهایی مسئول تشدید تنش‌های کنونی به دلیل تداوم نقض حقوق مردم فلسطین می‌داند که آخرین آن حملات مکرر به مسجد الاقصی تحت حمایت پلیس اسرائیل است».

در این بیانیه تاکید شده است: «لازم است جامعه بین‌الملل فوراً اقدام نمایدد تا اسرائیل را ملزم به توقف نقض آشکار قوانین بین‌المللی کند و از استفاده از این رویدادها به عنوان بهانه‌ای برای شعله‌ور کردن آتش یک جنگ نامتناسب جدید علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه جلوگیری کند.» “

  • امارات

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای «نگرانی عمیق کشورش از تشدید خشونت‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها» را ابراز کرد و خاطرنشان کرد که به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت، خواستار فعال‌سازی مجدد فوری گروه چهارجانبه بین‌المللی است. برای احیای مسیر صلح اعراب و اسرائیل است.

این وزارتخانه بر “ضرورت توقف تشدید و حفظ جان غیرنظامیان” تاکید کرد و “تسلیت صمیمانه خود را به همه قربانیانی که در نتیجه درگیری های اخیر سقوط کردند” ابراز کرد.

امارات خواستار ” خویشتنداری حداکثری و آتش بس فوری برای جلوگیری از عواقب خطرناک” شد و از جامعه بین المللی خواست تا “تمام تلاش ها را برای دستیابی به صلح جامع و عادلانه پیش ببرند و از کشیده شدن منطقه به سطوح جدید خشونت، تنش و بی ثباتی جلوگیری کنند.”

  • مراکش

پادشاهی مراکش “نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت شرایط و شروع اقدامات نظامی در نوار غزه ابراز کرد و هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط هر طرفی را محکوم کرد.”

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که پادشاهی مراکش «از مدت‌ها قبل در مورد عواقب بن‌بست سیاسی بر صلح در منطقه و خطرات افزایش تنش و در نتیجه آن هشدار داده و خواستار، «توقف همه اعمال خشونت آمیز، بازگشت به آرامش و پرهیز از هر گونه تشدید تنش که شانس صلح در منطقه را تضعیف می کند، شده است. “

در این بیانیه آمده است: رویکرد گفت‌وگو و مذاکره تنها راه دستیابی به راه‌حلی جامع و پایدار برای مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی و اصل مورد توافق بین‌المللی راه‌حل دو کشوری است.

  • عراق

در بیانیه دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق آمده است: عملیاتی که امروز مردم فلسطین انجام می دهند، نتیجه طبیعی ظلم و ستم سیستماتیکی است که از قدیم الایام توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی بر آن ها بوده است. اقتداری که هرگز به قطعنامه های بین المللی و سازمان ملل متحد پایبند نبوده است.»

در این بیانیه آمده است: «بنابراین، ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که برای پایان دادن به نقض‌های جدی و احیای حقوق مشروع مردم فلسطین که همچنان از اشغالگری، سیاست‌های تبعیض نژادی، محاصره، تجاوز به مقدسات و نقض ارزش ها و اصول انسانی مردم فلسطین رنج می‌برند، اقدام کند. ».

  • کویت

کویت در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه منتشر شد، «نگرانی عمیق» خود را ابراز کرد و خاطرنشان کرد که تشدید تنش‌ها «در نتیجه تداوم تجاوزات و حملات آشکار مقامات اشغالگر اسرائیل علیه ملت برادر فلسطین رخ داده است».

این وزارتخانه از جامعه بین المللی خواست تا “مسئولیت های خود را بر عهده بگیرد، خشونت را متوقف کند، از مردم برادر فلسطین حمایت کند و به اقدامات تحریک آمیز مقامات اشغالگر پایان دهد.”

  • تونس

تونس نیز به نوبه خود حمایت کامل و بی قید و شرط خود را از مردم فلسطین اعلام کرد و همچنین یادآور شد که آنچه برخی رسانه ها به عنوان نوار غزه توصیف می کنند، سرزمین فلسطین است که ده ها سال است تحت اشغال رژیم صهیونیستی رنج می برد و مردم فلسطین از این موضوع رنج می برند. حق بازپس گیری آن و بازپس گیری تمام سرزمین فلسطین و نیز حق آنهاست که کشور مستقل خود را در آن تأسیس کند که پایتخت آن قدس شریف، اولین قبله مسلمانان است.»

در بیانیه ریاست جمهوری تونس آمده است: تونس از همه وجدان های زنده جهان می خواهد که در کنار مردم فلسطین بایستند و کشتارهای دشمن صهیونیستی علیه ملت عرب ما در فلسطین و حتی علیه کل ملت را به خاطر بسپارند. همه دنیا نباید کشتارهای دشمن در الدویمه و شهر شیخ، دیر یاسین، کفر قاسم، خان یونس، مسجد الاقصی، مسجد ابراهیمی و غیره را فراموش کند.»

او از جهان خواست صدها هزار نفر را که از خانه‌هایشان آواره و سرزمین‌هایشان غارت شده‌اند فراموش نکنند. آنها باید این تاریخ‌ها را به خاطر داشته باشند و حق مقاومت مشروع در برابر اشغال را به رسمیت بشناسند و این مقاومت را تهاجم یا تشدید تلقی نکنند. “

  • الجزایر

وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: الجزایر با نگرانی شدید گسترش حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه را دنبال می‌کند که جان ده‌ها پسر و دختر بی‌گناه مردم فلسطین را گرفت. در سایه تداوم اشغالگری صهیونیستی و سیاست ظلم و آزاری که بر مردم شجاع فلسطین تحمیل می کند.

این بیانیه می افزاید: «الجزایر به شدت این سیاست ها و اقداماتی را که ناقض ابتدایی ترین قوانین بشردوستانه و مراجع مشروعیت بین المللی است، محکوم می کند».

الجزایر در بیانیه خود بار دیگر خواستار مداخله فوری جامعه جهانی از طریق مجامع بین المللی برای حفاظت از مردم فلسطین در برابر استکبار و جنایتی است که رژیم صهیونیستی از ویژگی های اشغالگری خود در سرزمین های فلسطینی ساخته است.

  • سوریه

سوریه “ایستادگی خود را در کنار مردم فلسطین و نیروهای مبارز آنها در برابر تروریسم صهیونیستی” اعلام کرد و با توجه به این که “این دستاورد افتخارآمیز ثابت می کند که تنها راه دستیابی به حقوق مشروع مردم فلسطین مقاومت در همه اشکال آن است” اعلام کرد.

  • سلطان نشین عمان

وزارت امورخارجه سلطان نشین عمان در بیانیه ای اعلام کرد که “با دقت و نگرانی، تشدید تنش ها بین طرف های فلسطینی و اسرائیلی را دنبال می کند.”

در این بیانیه توضیح داد شد که این تشدید “نتیجه ادامه اشغال غیرقانونی اسرائیل در اراضی فلسطین و حملات مداوم اسرائیل است و پیامدهای جدی را به همراه دارد” و از هر دو طرف خواست تا “حداکثر خویشتن داری و ضرورت حمایت از غیرنظامیان را اعمال کنند.” “

شیخ احمد الخلیلی مفتی سلطان نشین عمان نیز در بیانیه ای که از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر شد، درباره عملیات «طوفان الاقصی» اظهار نظر کرد و در آن بر حق دفاع فلسطینیان تاکید و از خداوند متعال، پيروزي و فتح روشن را خواستار شد.

  • اتحادیه عرب

سخنگوی احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی، از سوی وی، خواستار «توقف فوری عملیات نظامی در غزه» شد و یادآور شد که «تداوم اجرای سیاست‌های خشونت‌آمیز و افراطی اسرائیل، بمب ساعتی است که منطقه را از هرگونه فرصت جدی برای ثبات در آینده محروم می‌کند.»

در ادامه افزود: دبیرکل به مسئولیت جامعه بین‌الملل در قبال وضعیت کنونی، در غیاب هرگونه واکنش واقعی به سیاست‌های تحریک‌آمیز جناح راست اسرائیل علیه مقدسات اسلامی و راه‌حل تشکیل دو کشور کاملاً متقاعد شده است.

  • شورای همکاری خلیج فارس

جاسم محمد البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، خواستار توقف فوری تشدید تنش ها برای حفاظت از غیرنظامیان بی گناه شد.

البودایوی نیروهای اشغالگر را مسئول این شرایط دانست که ناشی از «تداوم حملات آشکار و مداوم اسرائیل علیه مردم فلسطین و اماکن مقدس» است.

وی با بیان اینکه حملات مداوم اسرائیل نشان دهنده نقض آشکار کنوانسیون ها و قوانین بین المللی است و مانع از تلاش های روند صلح برای حل مسئله فلسطین می شود، مجددا خواستار مداخله قوی و سریع نهادهای جامعه بین المللی شد.

وی در ادامه گفت: ملت فلسطین نیازمند حقوق مشروع خود برای ایجاد کشور خود در سرزمین های ۱۹۶۷ با پایتختی بیت المقدس شرقی برای دستیابی به صلح و ثبات مطلوب در سرزمین های اشغالی فلسطین است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »