... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - 4:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

نیوزویک: ناتو در ۷۵ سال گذشته، ۲.۲ تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته است

سیاست شرق _ در حالی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو )، هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، نگاهی تاملی به مشارکت‌های عضو موسس آن، ایالات متحده، نقش مهم آن را آشکار می‌کند، زیرا بیش از ۶۸ درصد از کل بودجه سال گذشته ناتو را ، تنها از ایالات متحده تامین شده است.

به نقل از نیوزویک، ناتو از زمان آغاز به کار خود در ۴ آوریل ۱۹۴۹، در بحبوحه دوره بازیابی پس از جنگ جهانی دوم، به عنوان سنگری از امنیت جمعی در برابر شبح تجاوز بلوک شرق به رهبری اتحادجماهیر شوروی ایستاده است و ایالات متحده شاید مهمترین نقش را در پشتوانه های مالی و استراتژیک آن ایفا کرده است.

بنیان ناتو، با انگیزه نیاز به ایمن سازی اروپای غربی در برابر تهدید احتمالی گسترش شوروی، نیازمند همبستگی سیاسی و مالی بود.

بر اساس گزارش سالانه هزینه های دفاعی کشورهای ناتو، در طول ۷۵ سال گذشته، ایالات متحده ۲۱.۹ تریلیون دلار به بودجه دفاعی ناتو کمک کرده است که به طور قابل توجهی بیشتر از ۳۱ کشور همتای خود است.

این بیشتر به این دلیل است که ایالات متحده تولید ناخالص داخلی (GDP) بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد، که این همان چیزی است که مشارکت ناتو بر اساس آن است.

در سال گذشته، ایالات متحده ۶۸ درصد مشارکت داشت که ۳.۴۹ درصد از کل تولید ناخالص داخلی آمریکا را به خود اختصاص داد و ۸۶۰ میلیارد دلار از ۱.۲۶ تریلیون دلاری که ناتو هزینه کرد، بود.

کانادا ۱.۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود با ۲۸.۹۵ میلیارد دلار (۲.۲۹ درصد از کل مشارکت) را به خود اختصاص داد، در حالی که متحدان جمعی اروپایی ۳۷۵.۱ میلیارد دلار (۲۹.۶۸ درصد) از کل بودجه را به خود اختصاص دادند.

بر اساس وب سایت ناتو، در سال ۲۰۱۴، ناتو پیمان سرمایه گذاری دفاعی را امضا کرد و از کشورهای عضو خواست که حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه های دفاعی اختصاص دهند. این دستورالعملی است که بیشتر به عنوان یک توصیه عمل می کند تا الزام.

امید  بود که کشورهایی که مشارکت کمتری دارند، تا سال ۲۰۲۴ برای دستیابی به هدف ناتو تلاش کنند . ناتو گفت که انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۴)، ۱۸ متحد این دستورالعمل را رعایت کنند که نسبت به زمان امضای این تعهد در سال ۲۰۱۴، شش برابر افزایش یافته است.

سال گذشته، لهستان ۳.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به خود اختصاص داد که از نظر درصد از ایالات متحده پیشی گرفت. یونان، استونی، لیتوانی، فنلاند، رومانی، مجارستان، لتونی، بریتانیا و اسلواکی بیش از دستورالعمل ۲ درصدی در سال گذشته مشارکت داشتند.

سرمایه گذاری ها به پرداخت مستقیم به ناتو محسوب نمی شود. آنها شامل هزینه های دفاع ملی، از جمله هزینه های پرسنل داخلی، خرید تجهیزات، و سرمایه گذاری های زیرساختی می شوند که از آمادگی عملیاتی ناتو و ابتکارات استراتژیک آن در سراسر جهان پشتیبانی می کند.

این اتحاد اکنون شامل ۳۱ کشور در سراسر آمریکای شمالی و اروپا است که فنلاند و سوئد جدیدترین آنها هستند. آنها به ترتیب در ۴ آوریل ۲۰۲۳ و ۷ مارس سال جاری به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به آن ملحق شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »