... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 12:32 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

وزیر خارجه عمان: آمریکا و ایران، در حال بررسی جزئیات توافق برای آزادی زندانیان هستند

وزیر امور خارجه عمان: «جدی بودن» را از سوی واشنگتن و تهران احساس می کنم، زیرا مذاکره کنندگان آنها تلاش می کنند تا توافق هسته ای 2015 را نجات دهند.

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه عمان می گوید که  ایران و ایالات متحده، به نهایی کردن توافقی برای آزادی آمریکایی‌هایی که در تهران زندانی هستند، نزدیک می شوند.

سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، روز چهارشنبه در گفتگو با المانیتور گفت که وی «جدی بودن» را از سوی واشنگتن و تهران احساس می کند، زیرا مذاکره کنندگان آنها تلاش می کنند تا توافق هسته ای ۲۰۱۵ را نجات دهند، که براساس آن ایران موافقت کرد فعالیت های هسته ای خود را در ازای لغو تحریم ها محدود کند. 

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز زندانیان  آمریکایی  هستند که به جرم جاسوسی در زندانی هستند.

تحلیلگران می گویند که بعید به نظر می رسد دولت بایدن بدون اطمینان از آزادی آنها به توافق هسته ای با ایران دست یابد. 

جمهوری اسلامی ایران به دنبال آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی های ایران است که در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های آمریکا مسدود شده اند، با این حال و بنا به همین گزارش، یک مکانیسم پیشنهادی به ایران اجازه می‌دهد تا فقط برای خرید کالاهای اساسی و یا دارو به این بودجه دسترسی داشته باشد. طرف های ثالث از جمله عمان، قطر و بریتانیا در مقاطع مختلف نقشی در تسهیل این بحث ها ایفا کرده اند. 

آلبوسعیدی درباره توافق احتمالی زندانیان گفت: «می توانم بگویم که آنها [به توافق] نزدیک هستند. “

او درباره وجوه مسدود شده گفت: «آنها باید چارچوبی زمانی داشته باشند که چگونه باید این کار را سازماندهی کرد. “من فکر می کنم آنها دارند این چیزها را هموار می کنند.” 

به گفته چندین منبع آگاه از این تلاش، عمان که به عنوان کانال رابط برای توافق هسته ای ۲۰۱۵ عمل کرد، اخیراً محل مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایران بوده است. 

روز دوشنبه، وزارت امور خارجه ایران گزارش هایی مبنی بر میزبانی مسقط در این مذاکرات را تایید کرد و گفت که این مذاکرات “محرمانه نبوده”. 

البوسعیدی دخالت عمان را تایید نکرد، اما گفت که کشورش «با حسن نیت دفاتر ما را برای کمک به هر دو طرف، چه در اینجا و چه در هر جای دیگر، پیشنهاد کرده است».

یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات نیز گفت که معامله زندانیان نزدیک است. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: این دور تبادل زندانیان بیش از دو سال است که در دستور کار قرار دارد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم.

دامن زدن به این گمانه زنی ها، موجی از فعالیت های دیپلماتیک در هفته های اخیر ، از جمله دیدار روز دوشنبه در ابوظبی بین علی باقری ، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و مدیران سیاسی امضاکنندگان اروپایی توافق هسته ای برجام است.

سلطان هیثم بن طارق السعید عمان نیز در اواخر ماه مه، اندکی پس از آنکه تهران، امدادگر بلژیکی، اولیویه واندکاستیل را در مبادله زندانیان با تسهیل مسقط آزاد کرد، از تهران دیدن کرد. چند روز پس از سفر سلطان عمان، جمهوری اسلامی ایران یک زندانی دانمارکی و دو زندانی اتریشی را در توافقی که عمان به واسطه آن کمک کرده بود، آزاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »