... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - 1:09 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش حمایت از عادی سازی روابط با اسرائیل در کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به ۲۰۲۰

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، تنها 27 درصد از پاسخ دهندگان در امارات و 20 درصد در بحرین، این توافق را برای منطقه مثبت ارزیابی کردند.

سیاست شرق _ بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط موسسه واشنگتن، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده،  حمایت از توافقات بحث برانگیز عادی سازی روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل، نسبت به ۲٠۲٠، کاهش چشمگیری یافته است.

به نقل از «میدل ایست آی»، امارات متحده عربی ، بحرین ،  مراکش  و سودان به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری دولت آمریکا، روابط رسمی با اسرائیل برقرار کردند، توافقاتی که با مخالفت و انتقادات گروههای فلسطینی و برخی کشورهای مسلمان مواجه شد.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، تنها ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان در امارات و ۲۰ درصد در بحرین، این توافق را برای منطقه مثبت ارزیابی کردند.

این در مقایسه با ۴۷ درصد و ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۰ است که توافقنامه به عنوان بخشی از فرآیندی تصویب شد، که انتظار می رفت روی درگیری های اسرائیل با فلسطینی ها نیز موثر باشد، از میزان آن کاسته است.

در عربستان سعودی که در بحبوحه فشار واشنگتن برای پیروی از همسایگان خود، روابط با اسرائیل را عادی نکرده است، حمایت از این توافقنامه نیز به نصف کاهش یافت و به ۲۰ درصد رسید.  

اوایل سال میلادی جاری، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، عادی سازی روابط پادشاهی با تلاویو را منوط به حل مسئله فلسطین عنوان نمود و گفت: این مستلزم یک کشور فلسطینی است .

محدودیت های پیمان ابراهیم

بنا به همین گزارش، در زمان توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی، ظاهراً این توافقنامه شامل یک ” بند سری ” برای ایالات متحده برای فروش جت های جنگنده F-35 به ابوظبی بود.

بنا به همین گزارش، انتظار می رفت عادی سازی بین دو طرف، راه را برای فروش جنگنده ها و پهپادهای پیشرفته آمریکایی به این کشور خلیج فارس هموار کند.

بر اساس گزارش رسانه اسرائیلی وای نت، به نقل از منابع آمریکایی و اماراتی، محمد بن زاید، ولیعهد، رئیس جمهور امارات، گفته می شود که اصرار داشته است که «فروش تسلیحات چند میلیارد دلاری» باید بخشی از این معامله باشد.

در ۲۰ ژانویه، در آخرین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، واشنگتن و ابوظبی قراردادی ۲۳ میلیارد دلاری برای ۵۰ جت F-35 و حداکثر ۱۸ پهپاد مسلح و سایر فناوری های تسلیحاتی از تعدادی از پیمانکاران بزرگ دفاعی ایالات متحده امضا کردند. بر اساس این قرارداد، قرار بود این جت ها تا سال ۲۰۲۷ تحویل داده شوند. 

تا دسامبر ۲۰۲۱، امارات متحده عربی مذاکرات در مورد بسته تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری را که شامل فروش F35، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر مهمات بود، پس از اینکه دولت بایدن الزاماتی را اضافه کرد، متوقف کرد .

بر اساس گزارش‌ها، آمریکایی‌ها از امارات متحده عربی خواستند استفاده از فناوری ۵G هوآوی ساخت چین را در امارات لغو کند، چیزی که امارات آماده انجام آن نبود. 

حملات مرگبار اسرائیل

سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز بر منافع و انتظارات سیاسی مفروض توافق‌ها نیز تأثیر گذاشته  است.

حملات منظم اسرائیل به کرانه باختری در دو سال اخیر منجر به افزایش تنش ها در منطقه شده است، زیرا دولت راست افراطی نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو، به دنبال اعمال کنترل بیشتر بر سرزمین های اشغالی و گسترش شهرک سازی است.

دستکم ۲۰۲ فلسطینی در سال جاری بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده اند که ۳۵ کودک نیز شامل آنها می شود که این میزان تقریباً یک کشته در روز است.

در مجموع ۱۶۵ نفر در کرانه باختری و قدس شرقی جان خود را از دست داده اند که سال ۲۰۲۳ را به یکی از خونین ترین سال ها در سرزمین های اشغالی فلسطین تبدیل کرده است. 36 نفر دیگر در نوار غزه کشته شدند.

اقدامات اسرائیل، همچنین دولت های کشورهای حاشیه خلیج فارس را در معرض انتقادات فزاینده قرار داده است که در جبهه فلسطین، در مهار اقدامات اسرائیل دستاورد چندانی نداشته اند و اسرائیل همچنان به شهرک سازی و فشار به فلسطینیان، ادامه می دهد.

از زمان امضای این توافقنامه ها، بیش از یک میلیون اسرائیلی به امارات سفر کردند، ولی این روند بیشتر یک طرفه بوده است، به طوری که تعداد کمی از مردم خلیج فارس به دنبال سفر به سرزمین های اشغالی بوده اند.

با این حال، به نظر می رسد آنگونه که برخی در کشورهای عربی انتظار داشتند، عادی سازی روابط با اسرائیل نتوانسته است، شرایط را برای فلسطینیان در سرزمین های اشغالی، مساعد تر و تلاویو را در اتخاذ سیاست های خشن نسبت به آنها، مردد نماید. این در حالی است که، لابی های اسرائیلی در در کنگره و دولت آمریکا نیز، از معاملات تسلیحاتی مورد نظر کشورهای عربی، ممانعت می کنند، مسئله ای که همچنان موجب حفظ برتری نظامی تلاویو بر پایتخت های عربی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »