... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - 8:34 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دولت کودتا در نیجر، همکاری نظامی با واشنگتن را تعلیق کرد

سیاست شرق _ حکومت نظامی نیجر، پس از برگزاری مذاکرات سطح بالا با مقامات دیپلماتیک و نظامی آمریکا در هفته گذشته، روز شنبه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که حضور نظامی ایالات متحده در این کشور دیگر موجه نیست.

به نقل از آسوشیتدپرس، کودتای صبح چهارشنبه ۴ مردادذ۱۴٠۲(۲۶ ژوئیه ۲٠۲۳) در کشور نیجر علیه رئیس جمهور محمد بازوم، جمهوری این کشور، واکنش واکنش‌های را در میان کشورهای غربی برانگیخته‌است، مسئله ای که  تأثیری جدی بر حضور کشورهای غربی و بویژه فرانسه در آفریقا به جای گذاشت.

نیجر نقش اصلی را در عملیات ارتش آمریکا در منطقه ساحل آفریقا ایفا می کند و بزرگترین پایگاه هوایی(پهبادی) آمریکا در آفریقا را در خود جای داده است. 

هرچند سرهنگ آمادو آبدرامانه، سخنگوی حکومت کودتا در نیجر، در خواندن این بیانیه، از گفتن اینکه نیروهای آمریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند، خودداری کرد؛ ولی گفت که نیجر همکاری نظامی با واشنگتن را تعلیق می کند و افزود که پروازهای آمریکا بر فراز خاک این کشور در هفته های اخیر غیرقانونی است.

ارتش ایالات متحده در سال های اخیر عملیات یک پایگاه هوایی بزرگ را در شهر آگادز نیجر، در حدود ۹۲۰ کیلومتری (۵۵۰ مایلی) پایتخت نیامی آغاز کرد و از آن برای پروازهای نظارتی سرنشین دار و بدون سرنشین و سایر عملیات ها استفاده کرد.

نیجر میزبان یکی از بزرگترین و گران ترین پایگاه های هواپیماهای بدون سرنشین است که توسط ارتش ایالات متحده اداره می شود. 

پایگاه هوایی ۲۰۱ که در شهر شمالی آگادز با قیمتی بیش از ۱۱۰ میلیون دلار ساخته شده است و ایالات متحده همچنین طی سال های گذشته، صدها میلیون دلار برای تجهیز این پایگاه بزرگ پهپادی در آفریقا و همچنین آموزش ارتش نیجر سرمایه گذاری کرده است،گفته می شود که برخی از این نیروها در سرنگونی محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب دموکراتیک نیجر در ژوئیه نقش داشتند.

ماه اکتبر(مهرماه ۱۴٠۲)، واشنگتن سرنگونی رئیس جمهورمنتخب نیجر را به عنوان یک کودتا نامید، که باعث شد قوانین ایالات متحده حمایت نظامی و کمکی را که می تواند به نیجر ارائه دهد محدود کند. اما در ماه دسامبر، مولی فی، نماینده ارشد ایالات متحده در امور آفریقا، گفت که «اگر نیجر شرایط خاصی را برآورده کند»، ایالات متحده مایل است که کمک ها و روابط امنیتی خود را بازگرداند.

پس از این اظهار نظر این مقام آمریکایی، سخنگوی دولت نیجر گفت که لحن آمریکا تحقیرآمیز است، که حاکمیت نیجر را تهدید می کند. از زمان کودتای جولای، این کشور به مشارکت امنیتی خود با اتحادیه اروپا پایان داد و فرانسه نیز نیروهای خود را از کشور خارج کرد.

فی و ژنرال نیروی دریایی مایکل لنگلی، رئیس فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا، این هفته در نیامی مذاکراتی با یکدیگر و سایر مقامات ارشد دولت نیجر داشتند.

بر اساس گزارش کاخ سفید به کنگره، ارتش آمریکا در ماه دسامبر حدود ۶۵۰ پرسنل در نیجر داشت.

کشور نیجر، با مساحت ۱،۲۶۷،٠٠٠ کیلومتر مربع، جمعیتی نزدیک به ۲۴ میلیون نفر دارد که حدود ۹٠ درصد آنها مسلمان هستند.

نیجر، عضو سازمان کشورهای اسلامی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »