... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - 11:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هند و شورای همکاری خلیج فارس، توافقنامه تجارت آزاد منعقد می کنند

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تقریباً 35 درصد از واردات نفت هند و 70 درصد از واردات گاز هند را تامین می کنند. کل واردات نفت خام هند از شورای همکاری خلیج فارس در سال 2021-2022 حدود 48 میلیارد دلار بوده است.

سیاست شرق _ هند و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، گفتگوهای خود را برای توافقنامه تجارت آزاد (FTA)، از سر گرفتند.

به نقل از فاینشنال اکسپرس، پیوش گویال وزیر بازرگانی و صنعت هند، روز پنجشنبه گفت، هند و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) برای پیگیری توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین دو منطقه و از سرگیری مذاکرات توافق کرده اند. 

شورای همکاری خلیج فارس اتحادیه ای متشکل از شش کشور در منطقه خلیج فارس است: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین. این شورا بزرگترین بلوک تجاری هند است.

بر اساس داده های وزارت بازرگانی، صادرات هند به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با رشد ۵۸.۲۶ درصدی به حدود ۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱-۲۲ در برابر ۲۷.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰-۲۱ رسید. تجارت دوجانبه کالا از ۸۷.۴ میلیارد دلار در سال های ۲۰۲۰-۲۱ به ۱۵۴.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱-۲۲ افزایش یافته است.

 ارزش تجارت خدمات بین دو منطقه در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است که مجموع صادرات آن ۵.۵ میلیارد دلار و واردات آن ۸.۳ میلیارد دلار بوده است.

گویال در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نایف فلاح الحجراف در به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تقریباً ۳۵ درصد از واردات نفت هند و ۷۰ درصد از واردات گاز هند را تامین می کنند. کل واردات نفت خام هند از شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۴۸ میلیارد دلار بوده است، در حالی که واردات LNG و LPG در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۲۱ میلیارد دلار بوده است. پیش از این در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸، هر دو طرف در مورد یک پیمان تجاری مذاکره کرده بودند که به دلایلی متوقف شد. وقتی از گویال در مورد دور بعدی مذاکرات برای از سرگیری مذاکرات پرسیده شد، گفت که تیم های دو طرف در این مورد تصمیم خواهند گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »